Friday, June 15, 2012

Nikah!!

bile disebut je nikah..heeee *muke gatal*!


pagi ni aku menjelajah blog. dari satu blog ke satu blog kegemaran aku.dan aku singgah ke blog dena bahrin..well,aku notis,dia dah nikah,alhamdulillahhhhhh... :D

dena bahrin.
aku mula cari dia bila aku tertengok satu video seorang laki yg melamar si dena bahrin ni.cara dia melamar?well..agak susah aku nk terangkan kat sini..yg aku tau,ia bukan la melibatkan org ramai.i mean bukan dibuat di khalayak ramai,tak melibatkan sentuhan antara 2 pihak ni..ia cuma slide yg ditulis oleh lelaki tu kat atas kertas,direkod dlm kamera hadiah utk si dena ni lepas dia beri cincin tanda kat ayah si dena.si dena tak pernah jumpa laki tu,dan terima si laki ni lpas restu mak ayah n jawapan dari solat isktikharoh yg dia buat. lepas tgok video tu..aku pun cari la..betul ke kisah ni wujud,dan aku jumpa blog dia..dan ternyata betul..masa tu aku tgok mereka ni baru je bertunang..dan tadi mereka dah nikah da pun. waaaaa.....

INI KISAH CINTA LEPAS NIKAH YG AKU SANGAT SUKAAA...(T.T) *terharu*

mybe blog dia aku jadikan referen utk kisah cinta aku...walaupun hakikatnya skrg,aku dah agak terlajak,dan agak melampaui batas..yg aku sendiri dah confess kat org yg aku suka tu yg aku suka dia...sungguh memalukan. :| aku harap aku takkan zahirkan lagi cinta aku pada laki yg aku suka sebelum aku kahwin, walaupun niat aku bgtau tu aku nak dia jadi suami aku...dan umur aku yg nak masuk 22 tahun ni, fitrah nak nikah ade,tapi kadang sedar jgk yg aku masih rasa aku blom sedia jadi isteri org..akhlak blum perfect,perangai mcm ape,pemalas,semua ada..waaaa...aishhh. ermm,mungkin fitrah aku yg aku harus kawal ngan baik..aku dapat byangkan betapa bestnye dapat bercinta lepas kahwin,semuanya keberkatan..keberkatan..dan rezeki yg melimpah ruah...dibalut dengan redha Allah pada kita.... waaa....sabarlah wahai hati..bwk bertenang...

mcm dena kata,

"Today, I would say, I believe in Love after marriage.  I know, not everyone can get it. But you know, if you love someone, protect the 'love' . Protect the sweetness. If I could ever convince people how amazing it is to actually 'bercinta bagai nak rak.'' after married. it would be nice. I swear to Allah, Girls, protect your dignity,your heart and guys, please protect the girl you love. Please save your love story. Choose someone to marry, not someone for you to only walk around and be happy."

baik dena..aku akan ingt...thanks for the reminder dikk.. :))

walaupun aku pernah suka kat beberapa org laki dalam hidup aku...tpi aku tak pernah sukakan ramai laki dalam satu masa..aku bukan cuba utk ckp aku setia atau apa oke..tapi setiap laki yg pernah aku suka alhamdulillah tak pernah terima aku..dah tentu ia sesuatu pengalaman yg agak teruk gak,dengan umur aku yg masa tu baru setahun jagung..mcm kebanyakan anak muda yg baru nak membesar....tpi pengalaman tu sikit2 mengajar aku utk jadi lebih kuat,lebih berhati-hati,lebih bersyukur dan lebih matang dalam buat keputusan..mak ayah aku pun tak pernah tinggalkan aku sendirian..
alhamdulillah..skrg aku masih menunggu lelaki impian yg aku pun tak pasti mcm mana dia akan dtg dalam hidup aku.. walaupun org kata penantian tu suatu penyeksaan,jika yg aku tggu tu adalah pilihan tepat dari Allah..aku akan tggu dengan hati yg penuh bahagia. :))

haha..tengahari2 panas mcm ni aku tulis entri pasal nikah,pasal kahwin..fuhh. sungguh bersemngat nampaknya..yelah..blog walking yg berbaloi-baloi..aku rasa aku da kuat pendirian utk takmau bercinta,berkasih syg sebelum aku nikah.Allah dah pelihara aku sampai aku 22tahun mcm ni..mak ayah dah bagi makan,pakai,didikan, Allah bgi Quran hadis utk panduan, Rasulullah sbg ikutan.. aku harap aku tak berpaling lagi..xmau rasa jauh dari lingkungan ni... sampai masa nikah dgn org yg tepat,lepas tu bercinta sampai ke syurgaa..uwahhhh...aku kene pelihara diri dgn baik ni. *haip* walaupun skrg aku masih berhuyung hayang lagi, Allah sentiasa beri jalan dan kekuatan. :))

pada kengkawan yg baca blog ni.. aku harap ade poin yg korang leh aplikasi dalam hidup korang..lagi2 bab cinta. kalo korang syg pasangan,plz jaga hubungan ngan baik..walopun ada antara korang mmg besfren aku..dan bercinta pun tunjuk depan kami kawan2..bersentuhan semua..aku ingin dan akan menegur..pasni aku akan tegur. maaf kalo terasa..takut2 korang terbahagia dgn cinta yg hanya nafsu semata-mata. if pasangan tu rasa nak buat suami,sila la suruh jaga diri tu bebaik,sila la tgok dia tu berusaha utk lindungi kmu or tak..dia berusaha utk surh kmu tutup aurat ke tak..dia berusaha utk jumpa mak ayah kmu ke tak..kalo tak...say 'babai' la..berbaloi je cakap 'babai' or 'tata' kat laki mcm tu...kan?

for those yg single, alhamdulillah! sila continue jaga diri, if ada yg berkenan,sila bagi no.tipon ayah kita kat dia,suh depa bincang baik2.. bagi cantik manis yg still single,pasti byk yg berkenan,kan? sila la kuatkan benteng anda..pasti byk dugaan tu.. mgkin ada yg suka kerana kecantikan rupa anda berbanding akhlak anda. eh sapa tau kan? there's posibilities. for those yg agak2 level mcm aku ni..comel terlebih..sila la bersabar n doa byk2...kecantikan kita yg sebenar orang yg tepat je akan nilai ngan baik. dan org tu mesti la seseorang yg sgt special smp bnde yg tak nampak scara zahir pun boleh nampak. exceli perkataan 'buruk' or 'hodoh' tu takleh pakai utk manusia la..lagi2 bab paras rupa, yg buruk n hodoh tu terselindung kat sebelah akhlak..akhlak tu yg ada buruk dan hodohnya.. sebab Allah dah kata yg manusia itu sebaik-baik kejadian..kan? kita just continue jaga akhlak.solat jgn tinggal oke..jom sama2 buat,sama2 ingatkan if aku lupa..itu la gunanya kawan..:))

well..aku tgok dena as a mentor,mberi inspirasi gak..bahawa Allah tu tak pernah tinggalkan kita..dan beri yg terbaik utk kita..walaupun kekadang apa yg kita rasa tu hny menerbitkan air mata..tp dipenghujungnya adalah kebahagiaan yg kita je tau btapa besarnyaaa tu...Alhamdulillah..if kita stick to Quran..kita takkan kluar dari landasan.. penat la bila fikir tntg rindu,sayang, ape jadah semua bila kita n dia belum nikah lagi..ape je yg mmpu kita buat?pgang takleh,tgok lama2 takleh,nk borak je bosan la..AKU NAK SUAMI..*perghhh statement* suami tu pendamping,susah sma2,senang sama2,mkn leh bersuap,leh manja2,blajar urus kehidupan yg sebenar..mcm mak n ayah aku...fuhh..tgok mak ngan ayah aku...mmg teladan terbaik....! :D

take note ye kengkawan semua,mencari pakwe n suami tu berbeza,walaupun diorg tu 2 2 laki,tugas pun lebih byk kat suami,dan dah tentu laa lebihhh best bila bersuami. (haha..mcm berpengalaman pulak dah) :D b4 that kita harus persiapkan diri dulu..minta si dia pada DIA. DIA yg tulis perjalanan hidup kita ni..so,jgn minta nama fesbuk utk berkenal-kenalan dulu,tau hati budi konon..puiii! ini klise,ramai org buat,aku pun dulu pnah buat..now I'M DONE. *muka serius*

kepada adik2 yg masih muda belia,umur baru 3bulan jagung,lagi muda dari setahun jagung,if ada masalah cinta tu..refer kat mak ayah terus. if mak ayah takleh nk kompromi,share ngan cikgu sekolah, cikgu kaunseling..jgn buat keputusan yg kita rasa betul..rasa tu blum tau betul lagi. anak2 patut dididik masa muda-muda,dah tua baru reti akal..dan 'kak rina' nak pesan,belajar leklok..jgn tinggal solat..hehee..

kalo lipat baju pun dok reti,bilik pun bersepah..jgn berangan dulu,pi lipat baju skrg arina..hahah~ bukan tak reti,aku ni malas, okbai.^o^



No comments:

Post a Comment