Thursday, June 7, 2012

Venus-sebuah pertemuan

pagi ni dalam jam 8..aku dah menapak ke muzium,aku p sorang..ohh..tadi sangat sejuk..sebab subuh tu hujan....dengan fikiran yg aku pun tak pasti ape aku fikir..aku tak pasti ape yg akan aku lihat..aku tak pasti ape aku akan dapat hujung perjalanan aku ke muzium hari ni..venus? blank japptapi ape yg dalam otak aku secara reflek bile dgr nama venus,..aku teringat painting 'birth of venus' oleh botticelli.dan ayat 'woman from venus,man from mars' yg tak silap aku ade dlm citer jepun yg aku tgok sebelum ni..ke aku salah..ntah...yg aku tau..nikmati view sekeliling aku..jalan slow2..teruskan langkah dan sampai ke destinasi.. muzium galeri tuanku fauziah yang kusayangi.. :))



cuaca masa tu tak la gelap sgt..tapi mmg cun..aku sempat nyanyi-nyanyi kecil sambil jalan..org pun takde yg jalan ngan aku..byk kereta je yg lalu..mgkin org luar yg nak pi muzium,bukan student mcm aku..dari jauh aku da nampak ramai gile kat muzium..aku masuk muzium..penuh. tak pernah aku tgok muzium sepenuh itu...mgkin sbb event yg tgh berlangsung..selepas bertanya kat pegawai muzium..team astrologis kat area guesthouse.so aku turun p guesthouse..dan tgok org ramai gilee..aku tgok ade beberapa teleskop pelbagai rupa kat barisan hadapan padang tu..yg lain beratur nak tgok..tapi yg jelas aku tgok..matahari tak jelas sgt..ditutup awan..aku just jalan dan tgok..

dari jauh aku tgok mcm2 ragam org..part yg aku sgt terkesan hari ni pada aku..masa aku duduk kat tembok depan umah guesthouse..tetibe sorang pakcik ngan anak dia..anak perempuan..dari muka budak tu..aku tau budak tu down syndrome..ayah dia pegang je tgn anak dia..dan tunjuk arah matahari..mybe ayah dia tgh citer kat anakdia..yg hari ni matahari ade taik lalat..venus la tu..tapi bagi budak down syndrome..aku taktau la dia leh faham ke dak kalo ayah dia terangkan pasal planet venus yg akan melintas kat depan matahari..ayah budak tu senyum je sampai cerita kat anak dia tu...sambil tunjuk arah langit..dan budak tu nampak happy..ada masa bila budak tu terpandang aku...dia senyum..haih...senyum dia mmg maniss...sampai sepet mata dia senyum kat aku...aku balas senyum dia balik..tapi mcm tak comel je..ah..ape aku kesah.haha...budak tu..aku akan ingat kat ko budak...:)) aku segan nak amik gamabr budak tu..takut kang ayah dia ingt lain lak..ohh..kalau la semua laki sifat penyayang cmtu,..:)) indahnya dunia ni..

habis kisah pasal budak down syndrome..aku pi beli spek 3D plak..haha.bukan3..safety spek utk tgok matahari..rm6..fuhh..nasib la sekali ni je sempat nengok tu..tahun 2117 blom tentu aku ada lagi..spek ni pas kat cucu cicit la tolong wakilkan nenek tgok venus melintas lagi kat depan matahari..haha..tu pun kalo ade kesempatan aku kawin,n anak aku plak beranak. 105 tahun lagi..2 generasi aku..kot. entahh. haha~ apepun aku dapat da tgok venus tu secara live..dgn mata kasar..dengan teleskop..aku da tgok..:))

tu matahari..dan dot sebelah kiri tu adalah venus..:)

transit ni sampai jam 1..tapi cuaca tak barape bagus..jam 11 hujan turun...dan lepas tu..tak dapat tgok dah..apapun aku dah tgok,aku dah rasa,aku dah nikmati...alhamdulillah..

venus dan matahari!!kita bertemu hari ni dan berpisah juga hari ni..mgkin kesempatan utk kita bertiga jumpa bersama lagi lepas ni agak tipis..tapi bila matahari jumpa venus lagi nanti..ingat-ingatlah aku tau!! :D

aku senyum..dan air mata aku menitis kegembiraan...

alhamdulillah..thanks Allah beri aku kesempatan utk tgok keagungan Kau kat atas tu..smoga aku sentiasa dalam golongan org yg bersyukur..aminn. dan terima kasih jugak kerana pertemukan aku dgn seseorang yang juga cintakan Bulan ciptaan Kau..Radin Hakim.dan kami dah jadi kawan kerana Keagungan Kau..:)) 



"A'ah..i've blow a dandelion today..:)"


terbang...terbang....dan mulakan yang baru.

No comments:

Post a Comment