Monday, June 11, 2012

mencintai Mu..

waktu itu jam tepat 5.37am,aku masih belum tidur..lagaknya study,pembacaan last minit yg selalu jadi prinsip aku dalam belajar dan duduki peperiksaan..semestinya fikiran aku kusut dgn byk perkara...dan sedikit lapang bila aku call rumah,dgr suara mak dan ayah tgh mlm tadi..skrg dah pagi..aplikasi facebook masih aku buka,link blog,text2 PDF yg kubaca masih terbuka,slide2 artwork yg harus kuhafal..berpuluh window n link yg terbuka kat laptop..dan pada waktu tu..mata aku kulai kuyu..rasa nk tio kjap..aku tutup semua..mmbawa kursor ke tanda x warna merah kat sudut sebelah kanan..satu persatu link ditutup..klik...klik...klik....klik....klik.....

tiba2 entah apa yg aku tekan..lantas terbuka window media player..dan memperdengarkan surah al-ashrh..aku terkedu..terkedu beb...mcm mana aku boleh terklik mp3 ni...

dalam terpaku..terdiam dan telingaku memamahi alunan ayat suci Al-Quran ni..aku xmngerti...aku capai al-Quran kecil aku,yg siap dgn terjemahan..mencari makna surah...mencari maksud...

bismillah..
alam nashroh lakasodroh..wawa dokna angkawizroh..allazi angkodhozohroh..warofakna lakazikroh..fain nama'al usri yusro,inna ma'al usri yusro..faiza farok ta fansob...waila robbika far nghab...

baru aku tahu...rupanya aku lupa...ketenangan dan kelapangan yg sebenar...

tempat kau memohon bila aku berkehendak..satu2nya tmpat aku meminta sesuatu..tmpat merintih dan mangadu.....Allah...

surah yg sependek ini...telah melapangkan fikiran dan dada aku....utk exam yg hny tinggal beberapa jam...mata yg mengantuk tak lagi mengantuk....baru aku faham...biarkan aku seorang di dalam bilik ni..dgn kebosanan dan rasa keseorangan...aku lupa ALLAH itu memerhati aku...Ya Allah...sahabat sejatiku..kekasihku.....andai aku lupa...Engkau peringatkan aku dgn tgnku sendiri...dan aku sedar seluruh diriku adalh milik Engkau...

kesulitan...yg dtg bersama kemudahan...ayat2 Allah merungkainya.....

aku terus mandi...solat subuh dan terus menulis ini...surah tu masih berkumandang dalam bilik aku...aku nak smbung study,takyah tido dah..org berpuasa lebih kuat berpuluh-puluh kali ganda dari org yg tak puasa..Alhamdulillah...manis betul rasanya menjadi islam,dan mengecap iman..beginikah iman itu Ya Allah?kenapa aku merasa sungguh bahagia?tapi..layakkah aku panggil diriku beriman sedangkan aku tetap membuat dosa...Ya Allah...peliharalah aku.....ampunkanlah aku...


...AKU TAK PERNAH KESEORANGAN...

No comments:

Post a Comment